Næstved: Rykkergebyrer

Ca. 2.600 borgere har fået et rykkergebyr fordi de har betalt renovationsafgift for sent til Næstved kommune. Eller har de? Mange mener i hvert fald at de aldrig har fået girokortet, som blev udsendt i juli måned 2011. Rykkerne er med andre ord udsendt 6 måneder efter den oprindelige regning.

Se mit svar til en borger omkring rykkergebyr på Venstres hjemme side her.

Tags: ,

  1. Kære Søren

    Jeg vil da nævn for dig, at jeg også er en af de borgere som har modtaget en rykkerskrivelse fra Næstved Kommune. Jeg har også klaget!

    Nu er opkrævningen for renovationen i 2012 udsendt for nogle uger siden og denne har jeg så heller ikke modtaget. Dette har jeg beskrevet over for Næstved Kommune og fået svaret at jeg stadig skal betale mit rykkergebyr da kommunens systemer siger der ikke er sket nogen fejl.

    1. Jeg modtager ikke standard udsendelsen af renovationsopkrævningen 2011 pr. post ej heller i min eBoks
    2. Jeg modtager rykkerskrivelse pr. post – mærkeligt?
    3. Jeg modtager genfremsendelse af opkrævningen for 2011 efter telefonisk samtale med Næstved Kommune – mærkeligt?
    4. Jeg modtager ikke standard udsendelsen for renovationsopkrævningen 2012
    5. Jeg modtager genfremsendelse af opkrævningen for 2012 efter telefonisk samtale med Næstved Kommune.

    Og der er ikke noget galt med systemerne??

    Jeg har endda tidligere modtaget opkrævningsmateriale fra Næstved Kommune i min eBoks, men dette r heller ikke muligt nu?

    mvh
    En forundret borger i Næstved Kommune
    René

    Kopiret fra venstres side:
    ————————————
    Hej Troels

    Som det fremgår af referat fra økonomiudvalget forsøgte Venstre (Søren Revsbæk og undertegnede) at overbevise de øvrige medlemmer om, at det i den konkrete sag ville både fornuftigt og hensigtsmæssigt, at droppe opkrævning af rykkergebyr.

    Årsagen til de mange ubetalte regninger, skal ifølge vores opfattelse findes i forbindelse med at opkrævning flyttes fra NK-forsyning til Næstved Kommune.
    I den forbindelse er der – som Søren beskriver i sin mail – mange uhensigtsmæssigheder, vi på mødet kunne henvise til, men desværre fastholdt flertallet opkrævningen.

    Venstres holdning i denne sag var naturligvis afstemt mellem Søren og mig, og derfor skal jeg ikke gentage hvad Søren skrive.

    Med venlig hilsen
    Hans R. Hansen

    22-02-12

    Hej Troels

    Du har skrevet til Venstres hjemmeside og jeg har af vores webmaster fået en kopi af din e-mail. Gebyrsagen kom op på Økonomiudvalgets møde mandag i denne uge, fordi Venstre havde bedt om det. Når vi ville se sagen er det for at få noget mere baggrund og mere information, end det som stod i avisens omtaler af klager og kommunens reaktion på klagerne. Vi har også set de konkrete klager som er nået at kommet ind inden mødet. Det viser sig, at der er ca. 2.600 borgere som har fået rykkere. Når man normalt udsender regninger, så er der omkring 1.000 rykkere. Alene det forhold beviser for mig, at dette er ikke en almindelig sag som alle andre. Dette er en særlig sag og det særlige er, at man skifter opkrævningssystem fra at NK-forsyning udsender regninger til at Næstved kommune udsender regningerne. Det betyder at alle har fået en papirregning tilsendt.

    Der er naturligvis flere fejlmuligheder i det.

    Enten et kartoteksmæssig problem med adresser m.v. Det bedyrer kommunen ikke er tilfældet.

    Eller at regningerne ikke er nået frem og det kan godt være tilfældet for en del regninger, eftersom jo ikke al post havner i den rigtige postkasse.

    Eller at mange borgere måske har troet, at det “gik af sig selv,” for det plejer betalingen måske at gøre over PBS.

    Dertil kommer at regningerne er udsendt midt i juli måned, hvor mange er på ferie. Det er naturligvis ikke nogen undskyldning for ikke at betale sin regning, hvis man har fået den, men kommunen så til gengæld først rykker 6 måneder efter gør at der mangler sammenhæng mellem regningstidspunkt og rykkertidspunkt.

    Desuden så har kommunen godt nok orienteret om at opkrævningen vil skifte fra NK-forsyning til kommunen, men det var på en opgørelse vedr 2010 og hvor mange får læst alt det der står på regningen, hver eneste gang?

    Så må man (kommunen) også vise forståelse for, at borgerne ikke kan se logikken i gebyrerne og derfor mente Venstre i mandagens møde i Økonomiudvalget at vi simpelthen skulle droppe rykkergebyret på denne sag. Ligesom kommunen heller ikke har skrevet renter på (det ville også være helt urimeligt, når kommunen først rykker efter et halvt år).

    Mit synspunkt er, at når man skifter opkrævningssystem, så bør man være endnu mere opmærksom som kommune. Man burde derfor have udsendt en påmindelse uden gebyr, til de som ikke havde betalt for at hjælpe på vej. Eller måske ligefrem ringe til borgeren. Det er min oplevelse at det gør man ofte i private virksomheder, ja enddog også i SKAT i nogle tilfælde, og det løser mange problemer, uden bøvl og gebyrer.

    I denne sag har jeg hørt flere, blandt andet en dame på 82 år, som bestemt var meget fortørnet over at blive stemplet som dårlig betaler, og det kan jeg udmærket forstå. Derfor burde kommunen også udvise lidt mere storsind i sagen.

    De, der opretholder gebyret, mener at hvis man frafalder gebyret nu vil man ikke kunne kræve gebyrer i fremtiden, når folk betaler for sent. Det er efter min mening noget vrøvl. Naturligvis kan man betragte denne sag som enkeltstående og frafalde gebyret, uden at det har konsekvenser for al fremtid.

    Nogle vil også sige: Hvad med alle de, der har betalt til tiden? Dertil er kun at sige, at de stilles jo ikke ringere af, at kommunen frafalder gebyret for andre.

    Nederst i denne mail har jeg indkopieret referatet fra sagen i Økonomiudvalget.

    Håber det belyser spørgsmålene omkring gebyrsagen. Hvordan mulighederne for at klage videre er, ved jeg desværre ikke noget om. Der tager juraen over og så er man i en verden af regler og paragraffer, så det tør jeg ikke sige noget om.

    vh
    Søren Revsbæk

    22-02-12

    Rykkergebyr på renovationsregning

    Næstved Kommunes økonomiudvalg har i går behandlet et antal klager(Bl.a. fra mig) over Kommunens tillagte rykkerbegyr.

    I dagens udgave af Næstved Tidende er sagens behandling i udvalget beskrevet hvor det fremgår som om Søren Revsbæk forsøgte at overbevise udvalget til at vise forståelse for borgernes reaktion i denne sag.

    Måske ? Det afhænger i høj grad af svaret på denne henvendelse.
    Sagen om rykkergebyret er blevet principiel for mig og ser det som et spørgsmål om menneskesyn og en holdning til kommunes opgave i f.t. kommunens borgere.
    Derfor kan denne sag blive meget afgørende for min stemme ved næste kommunalvalg.

    v.h.
    Troels Berg

  2. Hej René

    Det har absolut ikke kørt tilfredsstillende de gange kommunen har skiftet opkrævning. Men, Venstre fik da trods alt med ved Økonomiudvalgets behandling af rykkerpolitkiken i sidste uge, at man fremover kan sende en påmindelse uden gebyr, når man kan se, at folk ikke har betalt. I stedet for at lægge 250 kr. på i gebyr med det samme.

    Noget andet er så gebyrets størrelse. Der har vi foreslået 100 kr., det samme som private virksomheder må tage, i stedet for 250 kr. Udgiften til at udsende en rykker er mellem 15 – 18 kr. for kommunen, rent maskinelt.
    Så kommer der sikkert lidt mere ovenpå i arbejdsløn, hvis der skal folk til at se på papirerne, så vi skyder på at det ikke er urimeligt med et maks. på 100 kr., men 250 kr. er jo en ren pengemaskine, hvor gebyret i stedet for et gebyr bliver til en bøde.

    Den sag skal behandles i byrådet i aften tirsdag:

    http://www2.naestved.dk/Dagsordenpublicering/BYR%C3%85DET/27-03-2012%2018.30.00/Dagsorden/21-03-2012%2015.30.28/3455231.PDF

Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *